Löpning - planen

Tjolahopp!
 
Tänkte dela med mig av ett infall jag fick förra veckan. Sedan September förra året har jag inte löpt en enda meter i träningssyfte, efter att jag genomfört sista loppet lidingöloppet, i min svenska klassiker. Men förra veckan bestämde jag mig, efter att ha lunkat med god musik i öronen i 20minuter. Jag fylldes av ro, lugn och njöt faktiskt av att jogga igen. Igår ökade jag på detta till hela 25minuter och bestämde mig under passet att öka träningstiden i jogging med 5minuter per pass tills jag är uppe i 45minuter. Ökningen är endast för att "skynda långsamt". När jag väl är uppe i 45minuter jogging är tanken att jag ska försöka springa längre och längre på denna tid och målet är 9km innan sommarens slut.
 
För att försöka klara detta är tanken att jag en gång i veckan ska köra ett fartleks/intervall pass på ca 50minuter som kommer vara ungefär som så:
 
10min uppvärmning
10x(2min snabbt, 1minjogg)
10min nedjogg
 
Sedan kommer mitt andra löppass varje vecka helt enkelt vara 45min där jag ska försöka pressa mig så hårt som möjligt, troligtvis lite mindre till en början. Förutom detta kör jag i dags läget uthållighetsstyrka var måndag och ett eller två rena styrkepass på gymmet per vecka. Det finns inga bakomliggande studier, fina filosofier eller annat bakomliggande om detta, men jag är övertygad om att detta kommer hålla och fungera för mig!
 
Nu kör vi!

Kommentarer:

1 Anonym:

skriven

👍

Kommentera här: