Konsten att bli motiverad

För visst är det en konst att motivera sig? Om det så gäller att jobba, att träna, att plugga, så är det en konst. Den typ av motivation vi oftast behöver kämpa för att få fram är träning. Själv brukar min motivation på ett specifikt område inom träning hålla i sig ungefär en månad innan jag får leta efter ny motivation. Det viktigaste enligt mig är helt enkelt att inte överdriva sin träning eller motivation, att inte lura sig själv. Har du precis börjat träna något, träna det inte 2ggr per dag 7dagar per vecka, då kommer du ha tröttnat efter halva tiden. Hittar du något som motiverar dig, träna det istället 1-2ggr per vecka så du verkligen ser framemot passen och kan hålla i det över en längre period. Nästa sak jag anser vara viktig är att träna på din egen nivå, inte på någon annans nivå. Det är lätt att sitta och se på filmer och läsa manualer via internet och snabbt börja träna precis som dom, men är det något som passar dig? Men absolut blir man motiverad av att se välsvarvade kroppar göra samma övningar som man sjläv någon timme senare ska utföra på gymmet, men det är viktigt att ha koll på sina ambitioner. 
 
Att mäta sina resultat är ofta enkelt att göra när det gäller träning, jag vill däremot påpeka att det är viktigt vad man mäter. I min egen träning försöker jag ofta jobba med mina svagheter. Det jag är riktigt bra på är att jobba med mina svagheter. Ofta är det svårt att få några snabba resultat genom att fokusera på ens styrkor och man tappar ofta motivation snabbt då inga enorma framsteg märks. Däremot blir jag själv motiverad av att träna upp svagheter, få se och känna resultat. Det intressanta är också att genom att bygga ens svagheter ser man ofta snabbare resultat på ens styrkor, än om man fokuserar på styrkorna till en överdrift. Motivationen höjs dubbelt genom detta tänk enligt mig. Det är också väldigt härligt att ibland bara njuta av sina framsteg. Att ena veckan jogga en viss sträcka och känna sig otroligt trött för att något senare kunna jogga samma sträcka men vara pigg och fräsch, det är en underbar känsla, det är härligt.
 
Iväg och motivera er!

Kommentarer:

1 Anonym:

skriven

Väldigt motiverande inlägg!! Bra skrivet :)

Kommentera här: