Cirkelfys

Så var det måndag igen, ny vecka, nya tag. Träningsmässigt ser jag alltid framemot måndagar då både kropp och hjärna är iställda på att det då betyder cirkelfys. Cirkelfys är ett pass jag tränar på gymmet som jag fastnat väldigt mycket för. Senaste året har jag blvit väldigt intresserad av crossfit och läst mycket om det samtidigt som jag är en flitig följare av crossfit games. Denna cirkelfys jag talar om är likt crossfit i mina ögon - hög intensitet med flera övningar utan vila. Normalt kör vi 3varv, 10övningar, 45s arbete, 15s vila/byta övning. Övningarna som vi oftast kör består av stora grundövningar kombinerat med vissa med teknikkrävande övningar. Skriver nedan exempel på mina favoritövningar som jag absolut tycker ska ingå i ett cirkelfyspass. 
 
Gott folk, för att sammanfatta denna första dag för veckan, jag slet skiten ur mig på träning, och jag gillade det. Har ni aldrig varit på ett crossfit gym och provat på det, tycker jag absolut ni ska ge det en chans. Det finns många som ratar det, många som hyllar det, men ge det en chans. Allt är underbart med crossfit men det gäller att inte stressa med teknik och att hitta en grym tränare enligt min mening. Jag har bara testat crossfit en endaste gång i mitt liv, men det kommer bli fler. Det var det ett av de jobbigare passen jag gjort för hela kroppen, men det var samtidigt grymt roligt! 
 
För att återknyta till mina övningar jag pratade om för några rader sedan, de övningar som enligt mig måste ingå i ett cirkelfyspass, nu kommer det, var beredd!
  • Burpees - för det suger skiten ur dig.
  • Thrusters - för det är så, så, så bra.
  • Upphopp på box - för att utmana både hjärna och kropp, ta ut rörelser ordentligt.
  • Kettlebell swing - grym övning som kräver viss övning och teknik.
  • Utfall m. viktplatta - kan kombineras på så otroligt många sätt. 
Må gott trevligt folk och utmana denna underbara vecka, imorgon står löpning 35min på schemat!

Kommentarer:

1 Anonym:

skriven

Låter jobbigt men sjukt roligt:)

2 enklaknep- inspiration för briljant bloggare :

skriven

Håller helt med kommentaren över, låter jobbigt!

Svar: Jobbigt absolut, men det är de värt! Härligt när hjärtat får arbeta lite och tillåta sig att bli ordentligt trött! Gillar förövrigt din blogg, snygg och intressant! Får jag hålla ett öga på!
smartadraget.blogg.se

Kommentera här: